Nieuws

Ik ga naar Syrië – Deel 1: Twee conducteurs


imagesCAARD210

Het dagboek van een Nederlands-Syrisch meisje op reis door haar geboorteland

MEDIAWERKGROEP SYRIE – 17 juli 2012 – ‘Anna uit Lattakia’ werd ze genoemd op school. Of het kwam door haar voorkeur voor de Syrische kust of door haar accent weet ze zelf niet. Feit is dat ‘Anna uit Lattakia’ haar bijnaam is blijven dragen, ook al kent ze Lattakia alleen van enkele korte bezoeken aan deze havenstad.

Anna uit Lattakia woonde met haar familie tot bijna haar tiende levensjaar in het Noordoosten van Syrië. Daarna verhuisde haar familie naar Nederland. Anna bezocht haar thuisland pas vorig jaar opnieuw; dik tien jaar later. Het liet een enorme indruk op haar achter en ze wou er meteen terug naartoe. Haar land werd echter alsmaar harder meegesleept in een bloedige oorlog met rebellen en terroristen, die vanuit het buitenland werden gesteund met oorlogswapens en geld. De aanslagen volgden elkaar alsmaar sneller op, de ene streek na de andere kreeg te maken met bendes die steun kregen van Turkije, de Golfstaten en het Westen om Syrië te destabiliseren en kapot te maken.

Van een crisis ging het naar een conflict en nadien naar een bloedige oorlog waarbij regeringstroepen van president Assad strijd moeten leveren met gewapende rebellen om burgers te beschermen en de toekomst van het land veilig te stellen. Iedereen vreest voor het ogenblik dat moslimbroeders en terroristen het voor het zeggen krijgen in Damascus. De bloedige stammentwisten in Libië, de onderdrukking van vrouwen en aanslagen op christenen in Egypte en de radicale islamitische politiek in Tunesië voorspellen weinig goeds voor het seculiere Syrië bij een machtswissel.

Terreur sinds maart 2011

De terreur van rebellen in Syrië overheerste sinds het begin van de onrust het vreedzaam protest en terechte burgereisen voor hervormingen. Winkeliers werden al snel met de dood bedreigd, indien ze hun winkel niet sloten en meededen met deze rebellen. Eigendommen van de staat en burgers werden vernield. Christenen en alawieten werden als eersten geviseerd en werden het slachtoffer van ontvoeringen, aanslagen en moorden. Nadien werden hele wijken bestookt met mortiergranaten, wegen afgesloten en militairen gedood zoals in Jisr al-Shughour, waar 120 politieagenten werden gedood door terroristen.

Syrië heeft vandaag meer weg van Libanon tijdens de burgeroorlog dan het vredige stabiele land dat het tot onlangs was. Damascus lijkt alsmaar meer op een tweede Beiroet met terroristen die vanuit buitenwijken opduiken om aanslagen te plegen op burgers en controleposten van het leger.

Het enige vrij stabiele deel van Syrië is het Noordoosten waar Koerden en activisten van de PKK eigen buurtcomités hebben en daar zorgen voor de basisvoorzieningen en veiligheid van de burgers. Daar woont de familie van Anna uit Lattakia en vandaar begint de kennismaking met het nieuwe Syrië, verscheurd door oorlog met dagelijks aanslagen, doden en geweld.

Vanuit Nederland spoorde Anna naar Schiphol en bezorgde ons het volgende relaas:

Twee conducteurs

Ondanks alle moederlijke blikken en vaderlijke adviezen, zit ik nu op Schiphol. Ik ga naar Syrië. Elke keer dat deze zin door mijn hoofd gaat, lijkt alles even stil te vallen. Syrië is niet te vergelijken met welk land dan ook. Dit zullen de mensen die dit bijzonder stukje aarde hebben bezocht beamen. Syrië is magisch en de situatie nu bevestigt dit alleen maar.

Mijn reis is begonnen met twee nieuwsgierige conducteurs. De eerste vroeg mij waarheen ik ging, terwijl hij mijn ene koffer moeiteloos in de trein slingerde. De tweede conducteur kwam al glimlachend aan en vroeg waarheen ik ging met zoveel bagage. Vol trots, en natuurlijk op mijn beurt weer nieuwsgierig naar hun reactie, zei ik: “Syrië!”. Beiden lieten me merken het NOS goed te hebben gevolgd de afgelopen tijd. Beiden wensten mij een goede, maar vooral veilige reis.

Toen ik op Schiphol aankwam en al mijn spieren aansprak om mijn bagage veilig op het perron te krijgen, riep de ene conducteur nog: “Wel terug komen, hé!”. Ja meneer de conducteur, dat is wel de bedoeling…

Anna uit Lattakia.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Facebook

Twitter

Archief

