Nieuws

Christelijke bisschop: Buitenstaanders vermoorden Syriërs, vernietigen kerken en moskeeën


42.si

Metropoliet Luke.

RUSSIA TODAY – 26 maart 2013 – Correspondente Nadezhda Kevorkova van Russia Today had een vraaggesprek met metropoliet Luke.

Een mens zonder vaderland is niets”, aldus de orthodoxe metropoliet Luke, een Arabier geboren in Syrië.

Zijn voorvaders waren orthodoxe christenen, ver voordat de islam dit land bereikte. We praten in de maronitische kathedraal in de oude stad van Damascus. Op 21 oktober 2012 ontplofte hier een autobom in de christelijke buurt nabij de Bab Tuma poort waarbij 13 mensen om het leven kwamen. De explosie vond plaats toen Lakhdar Brahimi, VN-gezant voor Syrië, in het land was voor een officieel bezoek. Net zoals de prominente soennitische predikant Mohammad al-Buti en zijn studenten die op 21 maart in de Eman moskee gedood werden door een zelfmoordterrorist ten tijde van Obama’s bezoek aan het Midden-Oosten. De Grieks-orthodoxe kerk van Antiochië ontstond tweeduizend jaar geleden en is de grootste en oudste christelijke kerk in het Oosten. Alle aanhangers zijn Syrische Arabieren. De kathedraal werd in de eerste eeuw na Christus gebouwd. Kerkelijke gemeentes van het patriarchaat zijn over de hele wereld te vinden, in de Verenigde Staten (VS), Zuid-Amerika, Australië en Europa.

Metropoliet Luke spreekt Arabisch, met de gebruikelijk moslim uitdrukkingen, zoals “insha’Allah” dat “als God het wil” betekent, “ziyarat” dat “een pelgrimstocht naar een heilige plek” betekent, “Alhamdulillah” dat “het loven van God” betekent. Hij groet mensen met “as-Salam alaykum” en noemt de moslims ZIJN broeders. Metropoliet Luke is de rechterhand van de patriarch. Hij is verantwoordelijk voor de kathedralen in Saidnaya en Maaloula, die een van de oudste iconen in de wereld bevatten. Deze kathedralen mogen alleen betreden worden zonder schoenen, net zoals een moskee. Maar het is op het moment (maart 2013) onmogelijk ze te bereiken.

“Onze cultuur impliceert geen intolerantie tegenover de islam. Het is het basisprincipe in onze relatie. We noemen moslims onze neven en nichten”, aldus metropoliet Luke. Het is de orthodoxe vastentijd, de tijd voor de meest oprechte gebeden om vergiffenis.

Nadezhda Kevorkova: Denk je dat de gebeurtenissen in Syrië een teken zijn van de woede van God?

Bisschop Luke: Ik denk het niet. God is liefde. Dit is het Heilig Land. Saul werd hier gedoopt en nam hier de naam Paul aan. De begraafplaats van Johannes de Doper is hier. Ananias en John uit Damascus woonden hier. Hoe kan God boos zijn op de gelovigen? En als God boos is, is hij dan echt God? Wat hier gebeurt, heeft op geen enkele manier te maken met geloof. Als wij vermoord worden door buitenstaanders, betekent dat niet dat God boos is op ons. In ons Heilig Land geloven mensen in God en daarom willen ze ons uit de weg ruimen. Deze misdaden zijn buiten Syrië geïnitieerd. Nu de vastentijd is begonnen, bidden we iedere dag. We worden aangevallen, de hele Syrische bevolking. Deze mensen zeggen dat ze handelen in het belang van het Syrische volk, maar dat is niet waar. Wij zijn het Syrische volk en zij zijn van buitenaf naar ons land gestuurd.

NK: Richten de rebellen zich op de orthodoxe kerken?

BL: Ze vermoorden mensen. Ze geven niet om mensen, om mensenlevens. En dat is belangrijker dan kerken en kathedralen, want als er geen mensen zijn, zijn kathedralen ook niet nodig. Het maakt ze niet uit dat ze honderden mensen hebben gedood, de vernielde kerken en moskeeën maken hen dan al helemaal niets uit. Onze kerken in alle provincies zijn aangevallen. In Saidnaya werd een klooster onder vuur genomen, maar gelukkig gebeurde er een wonder; de granaat landde in de tuin, vernielde de muur, maar ontplofte niet. Het brak doormidden met al het buskruit in één helft. Zonder dit wonder zou de granaat dertig weesmeisjes hebben gedood. Ik ben er geweest en heb alles gezien. Overal, in Harasta, Arbin, Zabadani, Daraa, Aleppo en rond Damascus zijn onze kerken en onze mensen aangevallen. Ze lijden. Onze kathedraal in Raqqa is ernstig beschadigd. Deze criminelen mishandelen leden van onze kerk, ontvoeren en vermoorden priesters. Vader Fadi Haddad van Qatana werd ontvoerd en vermoord toen hij zijn mensen probeerde te redden. Ze martelden en vermoorden hem. Hetzelfde gebeurde in Hama. Op het moment (maart 2013) proberen we twee priesters te bevrijden die nog ontvoerd zijn.

NK: Waarom koesteren de rebellen zoveel wrok tegen de christenen? Is het omdat zij in het leger vechten?

BL: In het leger vechten mensen uit verschillende gemeenschappen, allen burgers van één land. Als je om je heen kijkt, zal je zien dat jonge moslims deze kathedralen en onze andere kerken beschermen.

NK:  Zijn er orthodoxe christenen in de oppositie?

BL: Niet onder de rebellen. Er zijn twee christenen in de Nationale Raad in Istanbul, maar geen van hen heeft het geweten of de normen en waarden van een christen. Een van hen, Michel Kilo, heeft geen idee wat een kerk is. Hetzelfde geldt voor George Sabra. Dit zijn de leiders van de rebellen die het vuur openen in christelijke buurten en priesters doden. Onze jonge generatie en de moslims vechten samen tegen hen. Wij zijn bereid te sterven om ons land en onze volk te beschermen.

NK:  Nemen orthodoxe christenen deel aan het bieden van hulp?

BL: We hebben ervaring op dat gebied en we hebben daar lang geleden een speciaal kantoor voor opgezet, toen een half miljoen Irakese vluchtelingen naar Syrië kwamen in 2003. Wij werken hard om de vluchtelingen eten en kleding te sturen. Op het moment is Homs de plek waar hulp het meeste nodig is.

NK: Het graf van Abel, gedood door Cain, is in een moskee in Syrië. Hebben christenen toegang tot dit graf? 

BL: Deze gedenkplaats wordt door moslims verzorgd. Moslims en christenen in Syrië zijn gelijk in hun rechten, waaronder het recht om te bidden. Wij zitten op één lijn in ons land en we kunnen bidden door heel Syrië, bij alle heiligdommen. De Omajjadenmoskee, waar zich een tombe bevindt dat het hoofd van Johannes de Doper bevat, kan bezocht worden door christenen, dus orthodoxe gelovigen gaan daarheen om te bidden, ook al worden daar geen misvieringen gehouden.

Er is een minaret direct voor de kathedraal die werd neergezet als een token van de christenen die de moslims in Damascus verwelkomden. Deze minaret symboliseert vrede tussen ons en wordt daarom ‘wit’ genoemd. Alle orthodoxe en islamitische feestdagen zijn voor iedereen, wij komen elkaar tegemoet als het om deze feestdagen gaat.

NK: Hoe is de situatie in de kerkelijke gemeenten van het Patriarchaat van Antiochië in de VS, Canada en Australië?

BL: Metropoliet Philip leidt de kerkelijke gemeenten daar. Hij is een nog grotere patriot van Syrië dan ik ben. Hij zet zich in voor de belangen van de hele gemeenschap, de hele kerk van Syrië. De opperpriester en ik zouden eigenlijk een bezoek brengen aan de VS, maar helaas kon hij geen visum krijgen. Om mijn solidariteit aan hem te tonen, besloot ik de reis af te zeggen. Natuurlijk kunnen er een aantal mensen in elke buitenlandse kerkelijke gemeente zijn die hun eigen opvattingen hebben over de situatie in Syrië. Maar over het algemeen bevinden zich wereldwijd in het Patriarchaat van Antiochië alleen Syrische patriotten.

NK: Wordt er druk uitgeoefend op de kerkelijke gemeenten in het buitenland om hen in de richting van het westerse standpunt te bewegen?

BL: Vooralsnog is er geen directe politieke druk uitgeoefend. Maar aanhangers van de Syrische oppositie oefenen wel druk uit en dreigen ook met een aanval. Een aantal van onze gemeenteleden zijn geslagen. Onze vrouwelijke ereconsul in Montréal is aangevallen, haar apotheek is overvallen en haar man in elkaar geslagen. Een restauranteigenaar in Ottawa is ook aangevallen vanwege zijn samenwerking met de Syrische diaspora.

NK: De oude stad Antiochië wordt nu bezet door Turkije, alle kathedralen en heiligdommen zijn van Syrië afgepakt. Ze horen nu bij Turkije en worden Antakya genoemd, wat een Turkse provincie is. Hoe kijkt de kerk hier tegenaan?

BL: Ik ben een van de leiders van de campagne om Antiochië terug in handen van Syrië te krijgen. Moslims maken ook deel uit van deze campagne. Ik hoop echt dat we het terugkrijgen. We geloven dat we deze moeilijkheden te boven komen en niet alleen Antiochië maar ook andere gebieden terug zullen krijgen. Damascus leidt de kathedralen in Antiochië. Arabische kinderen in Turkije worden grootgebracht met de Turkse cultuur. Zij hebben moeite met taal, leren, bidden; kinderen spreken Turks en beheersen de taal niet op het niveau dat nodig is om een kerkdienst te leiden. Er is geen orthodoxie meer in Turkije en ook geen kathedralen, heiligdommen en christenen. Rusland is het enige bolwerk van Orthodoxie dat nog over is.

NK:  Hoe houd je contact met dit deel van de kerk, gezien de oorlog en de rol die Turkije daarbij speelt?

BL: Onze patriarch metropoliet Pavel dient in Aleppo. De kerk heeft hem opgedragen regelmatig naar Antakya te gaan om daar te bidden.

NK: Zijn er orthodoxe Palestijnen aangesloten bij de kerk?

BL: Ja, een aantal leden zijn Palestijns. We hebben ook twee Palestijnse priesters in Beiroet.

NK:  Kunnen orthodoxe gelovigen uit Syrië, Jeruzalem en Bethlehem bezoeken zoals zij dat tweeduizend jaar geleden konden voor de oprichting van Israël.

BL: Wij zouden onze gedenkplaatsen graag bezoeken, maar als christenen gaan wij liever niet naar de door Israël bezette gebieden. Sinds 1967 is er geen priester meer geweest die de pelgrimstocht gemaakt heeft. Dit gebied wordt door de bezetting onderdrukt.

NK: Het Heilige Vuur dat op paasavond aangestoken wordt, wordt al decennialang door pelgrims van de Heilig Grafkerk in Jeruzalem naar orthodoxe kerken gebracht. Wordt het ook naar de kerk van Antiochië gebracht?

BL: Het werd eerder naar ons gebracht via Jordanië, maar zo’n mogelijkheid hebben wij in de afgelopen twee jaren niet meer gehad. Pelgrims brengen het Heilige Vuur niet naar ons.

Nadezhda Kevorkova.

Nadezhda Kevorkova.

Nadezhda Kevorkova is een oorlogscorrespondent die verslag heeft gedaan van de Arabische Lente, militaire en religieuze conflicten en de antiglobaliseringsbeweging.

.

Metropoliet Luke.

Metropoliet Luke.

.

Metropoliet Luke.

Metropoliet Luke.

.

46

Schade binnen in een kerk in de stad Homs. (Foto: Reuters / Yazan Homsy)

.

47

Een beschadigde kerk in de stad Homs van binnen gezien. (Reuters / Yazan Homsy)

.

48

De Armeense Sint-Kevork kerk (Sint George) in de Noord-Syrische stad Aleppo. (Foto: AFP / STR)

.

49

De Armeense Sint-Kevork kerk (Sint George) in de Noord-Syrische stad Aleppo. (Foto: AFP / STR)

.

Bron: Russia Today.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Facebook

Twitter

Archief

%d bloggers op de volgende wijze: