Nieuws

Ik ben Charlie niet, ik ben een Syriër


Foto: EPA.

MEDIAWERKGROEP SYRIE – 30 januari 2015 – Hieronder volgen enkele beschouwingen van een Syrische Fransman n.a.v. de gebeurtenissen rond Charlie Hebdo.

Ik zoek de provocatie niet op, ik zoek enkel naar het waarom.

Ik wil enkel antwoorden aan dat Syrische kind.

Hij heeft me gisteren geschreven: men heeft mijn vader, moeder en zuster gedood.

En blijkbaar niemand in Frankrijk die zich hieraan stoort.

Waarom heeft men mij niet leren tekenen?

Ik heb aan dit kind geantwoord dat het Westen evenzeer schuldig is als het Oosten.

Ik heb hem gezegd dat ik net als zijn vader een Syriër ben.

Een Syriër die twintig jaar geleden voor Frankrijk gekozen heeft.

Een Syriër die weent om Syrië.

Een Fransman die weent om Frankrijk.

Tevergeefs heb ik gewaarschuwd voor de ‘Libanonisatie’ van de Franse samenleving.

Tevergeefs. Mijn woorden gingen verloren in het valse discours van de Arabische Lente.

Ook toen bleek dat de zwaluwen van deze Lente niet meer waren dan gieren.

Toch blijf ook ik hopen op echte broederlijkheid, gelijkheid en vrijheid.

Jean-Claude Antakli.

.

.

Vertaald en samengevat van een Franse webstek door Paul.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Facebook

Twitter

Archief

